تبلیغات اینترنتی چیست و چگونه تبلیغات اینترنتی انجام دهیم ؟
تعریف تبلیغات اینترنتی
هزار و یک نیاز: تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد،در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نمودهاند: نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای (پایگاههای) پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید (سایت صدا و سیما ۲۰۰۲). در فرایند تهیه و اجرای تبلیغات اینترنتی، شرکتهای تبلیغاتی، ناشران اینترنتی۱، تبلیغدهندگان۲ (سازمانها و شرکتهای تولیدی و خدماتی) درگیرند.
روند تبلیغات اینترنتی در دنیا
تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش (سال ۱۹۹۴) تا سال ۲۰۰۷ شاهد رشد بسیار زیادی بودهاست.
بطوریکه حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از رقم ۲۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به رقم ۱۳۰۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسیدهاست. ولی در بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ این صنعت شاهد رشد منفی بودهاست. روند رشد در سال ۲۰۰۳ تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت میباشیم.
تبلیغات سنتی
قبل از اینکه تبلیغات اینترنتی وارد دنیای کسب و کار شود، بازاریابی از طریق تبلیغات سنتی انجام می شد. مانند تبلیغات در تلویزیون، روزنامه، بیلبوردها و … .
تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی چه مزیتی دارند؟
با وجودی که امروزه همچنان روش های بازاریابی سنتی کاربرد دارد و برندهای مختلف از این روش استفاده می کنند، اما بازاریابی آنلاین با استقبالی زیاد، در حال گسترش است.
تبلیغات اینترنتی در ایران
سیار پیش آمده که مدیران شرکتها در مورد موفقیت تبلیغات اینترنتی در ایران(به دلیل کند بودن اینترنت نسبت به سایر کشورهای دنیا) اظهار شک و تردید کردهاند و بازخورد این صنعت تبلیغاتی را قابل مقایسه با سایر روشهای تبلیغی نمیدانند. اگر مدل روند ورود تکنولوژی در ایران را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که نتایج دقیقا همانند سایر کشورهاست اما با اندکی تاخیر. به عبارت دیگر تلویزیون هم در ایران همانند سایر کشورها محبوب شد اما با تاخیر.
برای اینترنت هم این وضع اتفاق افتادهاست. لذا میتوان گفت، تبلیغات اینترنتی هم به زودی جای پای خود را خواهد یافت و وارد بودجه تبلیغاتی شرکتها خواهد شد. به زودی شاهد این خواهیم بود که مدیران دیگر نخواهند پرسید که آیا تبلیغات اینترنتی موثر است یا نه. باوجود آنکه اینترنت و فرهنگ و نیازهای وابسته به آن در ایران دیرتر از سایر کشورها وارد شده ولی به دلیل جوان بودن جامعه ایرانی با گامهای بسیار سریع تری در حال پیشرفت میباشد.
شرایط پیش امده وبیماری کنونی هم باعث تعطیلی مشاغل زیادی گریده ومی توان از این تهدید بوجود امده فرصتی ساخت برای بهسازی و بروز رسانی مشاغلمان که درحال حاضر ما را دچار چالش کرده است
تبلیغ در فروشگاه های اینترنتی
تبلیغ در این فروشگاه ها جدیرترین متد در تبلیغات اینترنتی است. در این روش با قراردادی که بین تولید کننده و وارد کننده بسته می شود، می توانند محصولات خود را برای فروش اینترنتی در آن فروشگاه قرار دهند. پس از آن از طریق تبلیغ در قسمت های پر بازدید فروشگاه، مخاطبان خود را به خرید محصولات تشویق کنند.
یک نمونه از فروشگاه های اینترنتی در ایران، دیجی کالا است.
تعرفه تبلیغات در این فروشگاه ها به صورت درصدی و یا کلیکی محاسبه می شود.
در پایان چند روش پرداخت تعرفه را به اختصار نام میبریم.
انواع روش های محاسبه تعرفه
-
پرداخت بر اساس تعداد مشتریان جذب شده
-
پرداخت بر اساس هر گونه عملیات (روی سایت ها یا اپلیکیشن ها)
-
پرداخت بر اساس تعداد نصب
-
پرداخت بر اساس جذب مخاطب جدید
-
پرداخت بر اساس هر تماس تلفنی